A csekk nyerő oldala
Augusztus közepén 3 kérdést szegeztem gazdasági újságíróknak és magának a Magyar Posta Zrt.-nek is azzal a szándékkal, hogy a válaszokat itt közzéteszem. A kérdések így szóltak:
- Ön szerint miért/kinek éri meg egy költséges és korszerűtlen tranzakciós megoldás promotálása?
- Ön szerint miként tudnák a szolgáltatók megváltoztatni az ügyfelek fizetési szokásait?
- Milyen területen lehet létjogosultsága a postai készpénzutalásnak?
A Magyar Posta részéről azonnal kaptam, a többi címzett nem reagált a megkeresésre (viszont megnőtt a látogatottság). Köszönöm a gyors választ!
Tisztelt Szerkesztő Úr!
Az Ön által felvetett kérdések kapcsán az alábbiakról tájékoztatom:
A Magyar Posta Zrt. hagyományos postai szolgáltatói tevékenységei közé tartozik - a levél- és csomagküldemények kezelésén túl - a készpénzátutalási (sárga csekk), a postai számlabefizetési (fehér csekk) megbízások és a postautalványok kezelése is. A Magyar Posta Zrt. eredményorientált állami gazdálkodó szervezet, amely több mint 30.000 munkavállalójának és családjaiknak biztosít megélhetést. A Magyar Posta készpénzátutalási és postai számlabefizetési megbízásból (hétköznapi nevén sárga és fehér csekk) származó árbevétele a vállalat teljes árbevételének 20%-át biztosítja, így indokolt, hogy ezen szolgáltatások igénybevételét a Társaság különböző marketing-eszközökkel támogassa. A Magyar Posta Zrt. évek óta, rendszeresen indít a csekkes befizetéshez kapcsolódó nyereményjátékot, amely az ügyfelek között népszerű. Mindemellett a csekken történő befizetésnek számos előnye is van.
Az ügyfelek – a számtalan lehetséges alternatív módozattal szemben, részben a bankszámlavezetési díjak emelkedése miatt – jelenleg is előnyben részesítik a csekken történő befizetést. A kibocsátók adatai szerint 3 befizetésből 2 ma is a Magyar Postán keresztül jut el hozzájuk.
A befizetések mindenkori módjait és azok igénybevételének arányát természetesen a piac dönti el, de jelen esetben – ahogyan azt a fenti adatok is bizonyítják – a csekken történő befizetés igénybevétele mind a kibocsátók, mind a befizetők számára kedvelt megoldás. Nem elhanyagolható szempont, hogy a befizetők számára ez a készpénzes befizetési megoldás, tranzakció, igen széles körben elérhető és teljesen ingyenes! Olyan előnyöket nyújt, melyek mind a befizetők, mind a kibocsátók számára lényegesek: mint például a befizetések elszámolásának pontossága, megbízhatósága, a szolgáltatások elérhetősége, amelyeket ma még kevés alternatív megoldás tud felmutatni. Ráadásul a Magyar Posta Zrt. 2700 postahellyel és 500 olyan mobilposta járattal rendelkezik - ezeken együttesen csaknem 8000 pénztári pont működik -, ahol a csekkbefizetési lehetőség adott. Ezzel mindenki számára, diszkriminációmentesen lehetővé teszi, hogy hozzáférjen az alapvető pénzügyi szolgáltatásokhoz.
Kérjük, hogy a válaszunkat annak összefüggéseit és értelmezését megtartva egyben használja.
Üdvözlettel:
Apáti-Tóth Kata
szóvivő
Magyar Posta Zrt.